Automobilky sa už niekoľko rokov predbiehajú v tom, ktorá skôr príde s prevratným, plne samostatne jazdiacim, automobilom. Veľmi dobre totižto vedia, že od tejto vymoženosti nie sme tak ďaleko. Odborníci tvrdia, že už ani nie o 10 rokov budú nimi cesty zaplnené. No proces, ktorým sa do tejto fázy dopravy treba dostať, nie je ani zďaleka taký jednoduchý. Okrem kopy zložitých technických inovácií, sú tu aj rôzne spoločenské problémy a najmä bezpečnostné opatrenia, bez ktorých sa na diaľnice jednoducho nedostanú, či chceme, alebo nie.
Spôsoby hodnotenia
Čo robí samo jazdiace auto, skutočne autonómnym? Existuje niekoľko rôznych stupníc označení, ktoré určujú akú schopnosť nezávislého riadenia mašina má, no všeobecne sa používa tá od Spoločnosti Automobilových inžinierov (Society of Automotive Engineers – SAE). Publikovali ju v roku 2014, a obsahuje 6 definícií levelu autopilota.
Úroveň 0 je to absolútne minimum, kontrolu má v podstate vodič, pilot môže akurát tak varovať. Pri 1 už umelá inteligencia zasahuje viac – kontroluje rýchlosť, alebo parkuje. Do 2 a 3 patria niektoré Tesly a luxusné autá, vodič by mal sledovať chod, v lepších verziách už nemusí, no vždy by mal byť pripravený zasiahnuť. 4 je už inteligentné vozidlo, cestujúci nemusí ani sedieť vpredu, avšak je obmedzené len na niektoré prostredia. Level 5 je plne robotický stroj, bez potreby ľudského zásahu a v ľubovoľnom teréne.
Nanešťastie, skúšobná verzia týchto strojov už mala svoje ťažkosti. Počas testovania firmy Uber v skutočnom teréne došlo k nehode a tragickej smrti cyklistky. Spoločnosť potom na čas upustila od experimentálneho jazdenia na verejnosti, no celá kopa ďalších korporácií ich „tam vonku“ má stále.
Nedá sa poprieť, že takáto zmena so sebou prináša výhody. Odhaduje sa zníženie nehodovosti, spôsobenej porušovaním predpisov či pod vplyvom omamných látok. To čo však najviac znepokojuje niektorých vodičov (ale aj iných účastníkov cestnej premávky), je ako bude počítač reagovať v situáciách, kde je určitá kolízia nevyhnutná. Či sa rozhodne naraziť do objektu, napríklad človeka, ktorý pred ním stojí, alebo otočí volant, zíde z vozovky a naopak ohrozí jazda vo vnútri. Na takýchto a podobných otázkach stojí budúcnosť autonómnych automobilov.